Leerkracht


Als leerkracht of coach is het belangrijk om te weten hoe je een coachingsgesprek moet voeren. Hier bestaan verschillende manieren voor, maar wij raden de GRROW-methodiek aan gebaseerd op onze literatuurstudie. Hieronder kan je lezen hoe deze juist toepasbaar is. Daarnaast reiken we ook nog het kernkwadranten model aan om gericht feedback te geven aan de leerlingen.

Structuur van een coachingsgesprek: GRROW-methodiek

De GRROW-methodiek bestaat uit 5 fasen:

  1. Goal
  2. Reality
  3. Resources
  4. Options
  5. Will/What next

1. Goal

Bij de eerste fase 'Goal' ga je na wat het doel is van de leerling en wat hij/zij wilt bereiken. Zorg dat je goed doorvraagt, een aantal voorbeeldvragen die je kan stellen zijn:

  • Hoe zou je willen dat het wel loopt?
  • Wat verwacht je?
  • Wanneer zou je opgelucht zijn?
  • Wanneer zou je fier zijn?
  • Wat zou je winst zijn als het lukt?


2. Reality

Bij de tweede fase 'Reality' verken je de realiteit. Je gaat op zoek naar wat juist het probleem is en wat de oorzaken kunnen zijn. Een aantal voorbeeldvragen om je op weg te helpen zijn:

  • Waar loopt het mis?
  • Wat doet dat met jou? Hoe voel je je daarbij?
  • Wat is het effect op je omgeving?
  • Wat hindert je? Wat maakt dat het er niet van komt?
  • Schaalvraag: Hoeveel zou je jezelf geven op dit moment op een schaal van 0 tot 10?
    0 = Je zit vast in het probleem; 10 = Je hebt je doel bereikt. 


3. Resources

Bij de derde fase 'Resources' ga je op zoek naar wat wel al helpt. Je kan bijvoorbeeld teruggrijpen naar de schaalvraag en bevragen wat maakt dat de leerling zichzelf al plaatst op bv. een twee op tien. Andere voorbeeldvragen die je kan stellen zijn:

  • Welke kwaliteiten van jezelf zou je hier kunnen inzetten?
  • Wie of wat zou je kunnen helpen?


4. Options

Bij de voorlaatste fase 'Options' ga je op exploratie naar eventuele mogelijkheden en opties om het doel te bereiken. Dit kan van alles zijn, deze ideeën zijn eventuele opties en moeten dus niet allemaal uitgevoerd worden. Enkele voorbeeldvragen die je kan stellen zijn:

  • Welke stappen kan je zetten?
  • Wat zijn alternatieven?
  • Wat zou een originele manier zijn om dit probleem aan te pakken?
  • Welke mogelijkheid zou verrassen?
  • Wat zijn de veiligste opties?


5. Will/What next

Bij de laatste fase 'Will/What next' zal je een plan van aanpak opmaken. De leerling bepaald dit met behulp van de mogelijkheden waar net over gebrainstormd is. Een aantal voorbeeldvragen die je kan stellen om de leerling te helpen om het plan te vormen zijn:

  • Wat lijkt je de interessantste optie? Zie je jezelf dit doen?
  • Wat ga je doen? Hoe ga je het aanpakken?
  • Hoe zal je weten dat deze stap gelukt is?
  • Zijn er nog hindernissen? Wat kun je doen om die hindernissen weg te werken?
  • Wat is de eerste kleine stap die je bij wijze van spreken al kan zetten wanneer je hier zal buiten stappen?


Feedback geven

Wanneer je feedback geeft over een valkuil aan een leerling, spreek je de leerling best aan op zijn uitdaging. Dit komt minder negatief over en zal makkelijker tot gedragsveranderingen leiden. Je kan hier het model voor kernkwadranten gebruiken.

Je kan dit model opmaken door eerst de valkuil te formuleren. Je zoekt bij deze valkuil de kernkwaliteit en de bijhorende uitdaging. De allergie is de eigenschap die naar boven zal komen als er overdreven wordt in de uitdaging. De allergie is ook de eigenschap die die je minacht bij anderen.

Bijvoorbeeld:

Je maakt voor een leerling onderstaand kernkwadrant. De bijhorende feedback die je hierbij geeft aan de leerling kan zijn: 
"Ik merk op dat je heel behulpzaam bent en dat ook spontaan overbrengt in verschillende situaties. Dat apprecieer ik heel erg. Tegelijkertijd lijkt het soms wel dat je geen grenzen hebt. Wat zou het voor jou betekenen om soms wat meer grenzen te stellen en aan jezelf te denken?"


Interessante literatuur

Structuur coachingsgesprek

Wil je nog meer te weten komen over coaching?

Lees dan zeker het boek 'Inspirerend coachen: De kunst van dynamisch en uitdagend communiceren.' van Jef Clement. De GRROW-methodiek die je aangereikt krijgt, is gebaseerd op dit boek. Jef Clement (1947 - 2018) was een ervaren consultant, trainer en coach en de grondlegger van inspirerend coachen.

Feedback geven

Wil je nog meer te weten komen over het kernkwadranten model?
Lees dan zeker het boek 'Core Qualities: A Gateway to Human Resources'. In dit boek wordt het model nog meer in detail besproken. Het boek is geschreven door Daniel Ofman. Daniel Ofman is de grondlegger van het kernkwadranten model. Momenteel traint en coacht hij voornamelijk mensen die op management niveau werkzaam zijn.

© 2022, Innovator@work 3 - Karel De Grote Hogeschool
Brent Van Royen, Büsra Anil, Maya Vereycken, Rani Van den Bulck en Yenthe de Ridder 
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin