TALENTEN - TOOLBOX
Hieronder bieden we leerkrachten/coaches een heleboel werkvormen aan die vertrekken vanuit de talenten van de leerlingen en die inzetbaar zijn in de klas. Zo kan de leerkracht samen met de leerlingen op zoek gaan naar hun talenten, deze benoemen en ze tot effectief te leren gebruiken.
WERKVORMEN
TALENTENMUUR
WAT IS HET?
Een werkvorm die een fysieke en visuele plek geeft aan de talenten in het team. Deze gebruik je een langere periode en hij groeit en verandert gaandeweg het proces.
HOE WERKT HET?
Elke leerling maakt een A4 met talenten van zichzelf. Anderen kunnen een compliment erbij schrijven als ze zien dat je het talent hebt gebruikt. Dit kan je doen door er post‐its bij te plakken. Deze werkvorm start je samen, maar uiteindelijk gaan leerlingen er zelf mee verder.
WAT LEVERT HET OP?
Positief op elkaar letten, aandacht voor talenten, leren complimenten geven gericht op inspanning.

WAARDEREND CARROUSSEL
WAT IS HET?
Een werkvorm voor groepen die elkaar al wat langer kennen om elkaar te waarderen en te benoemen welke kwaliteiten je bij andere leerlingen opvallen, wat je bewondert aanspreekt.
HOE WERKT HET?
De groep (even getal) gaat staan in een buiten‐ en een binnen cirkel.
De binnen cirkel draait zich naar de mensen aan de buitenkant, waardoor twee personen tegenover elkaar staan.
De buitencirkel start een zin: "wat ik waardeer in jou..."
Na ongeveer 2 minuten draaien de rollen om en start de binnen kring met het uitspreken van waardering.
Geef na 4/5 minuten aan dat de buitencirkel een plaats doordraait.

OPSCHEPMAIL
WAT IS HET?
Een oefening om elkaar online te coachen na de bijeenkomst. Sluit ook goed aan op het 40-dagen principe.WANNEER GEBRUIK JE DEZE WERKVORM?
Als de groep - na afsluiting van de workshop of ter voorbereiding op de volgende bijeenkomst - elkaar nog wel een extra zetje de juiste richting op kan geven.
HOE WERKT HET?
Zorg dat iedereen in de groep een maatje heeft. Stuur je maatje na de workshop voor een bepaalde periode regelmatig een opschepmail. In deze mail beschrijf je een succesmoment. Wat deed je? Wat was het effect daarvan? Waar ben je trots op? Aan het eind van de periode geeft je maatje je een reflectie van wat hem/haar opvalt in de mails. Doe dit voor elkaar.

ZELFPORTRET
WAT IS HET?
Een manier om visueel overzichtelijk te maken hoe jij jezelf ziet, dit aan anderen te tonen en je eigen zelfbeeld aan te vullen met feedback van anderen.
HOE WERKT HET?
Elke leerling gaat aan de slag met een grote flap papier en schrijft hier zijn sterke punten op.
Vervolgens worden alle flappen op de grond gelegd of aan de muur gehangen zodat iedereen bij elkaar sterke punten en talenten kan aanvullen en bijschrijven. Dit mogen ook voorbeelden zijn van wanneer je iemand dit talent zag inzetten. Of wat je denkt dat er nodig is om dit talent nog meer tot zijn of haar recht te laten komen.
WAT LEVERT HET OP?
Twijfel: wat moet ik maken. Trots: ben ik dat? Inzicht in eigen talenten.

INSPIRATIEBRONNEN
WAT IS HET?
We hebben allemaal inspiratiebronnen. Mensen die voor ons een voorbeeld zijn. Mensen waarvan je denkt: "zo zou ik ook willen zijn" en mensen die je bewondert. Met deze werkvorm sta je hier bij stil en kijk je hoe dit je kan inspireren in je eigen proces. Je kan deze oefening doen voor jezelf, maar hij is ook heel leuk om te doen in groepen als kennismakingsoefening of bij een groep die elkaar al langer kent om juist eens wat anders van elkaar te laten zien.
HOE WERKT HET?
Haal eens iemand voor de geest waar je groot respect voor hebt of had. Dit kan iemand zijn uit je eigen leven, die je van dichtbij hebt meegemaakt: Een leidinggevende, een leraar of een trainer. Vroeger op school, bij het sporten, in je vrije tijd of op je werk. Maar het kan ook een bekend persoon of personage zijn.
Beschrijf die persoon eens. Noem drie woorden die het meest kenmerkend zijn voor die persoon.
Dit zijn eigenschappen die jij aantrekkelijk vindt. En jij hebt ze in je! Daarom vallen ze je bij een ander op. Je herkent ze omdat je ze van jezelf kent. Misschien onbewust, maar nu niet meer.
Je kunt ermee aan de slag. Je kan ze ontwikkelen. Je kan anderen ervan laten meegenieten. Met anderen omgaan zoals jij het ooit fijn vond dat iemand met jou omging. Of als je zit met een lastig vraagstuk, dan kan je jezelf de vraag stellen. Wat zou "...." doen in deze situatie.
WAT LEVERT HET OP?
Zelfinzicht, vertrouwen in de groep en energie om samen aan de slag te gaan.

EEN BRIEF UIT DE TOEKOMST
WAT IS HET?
Een oefening uit de methode oplossingsgericht werken waarbij je door jezelf een brief uit de toekomst te laten schrijven onbewust je eigen oplossingen aanspreekt.
We hebben allemaal momenten in ons leven dat we vast lopen. Het lukt ons niet bepaalde onzekerheden te overwinnen, we lopen telkens tegen dezelfde dingen aan.
Vaak kom je hier zelf of met behulp van je omgeving uit. Soms lukt het echter niet. Dan lijkt het alsof je zelf de oplossingen niet in huis hebt. In veel gevallen zijn deze oplossingen echter wel aanwezig, alleen lukt het ons niet ze te vinden.
HOE WERKT HET?
Het is de bedoeling dat je een brief schrijft vanuit de toekomst aan je huidige zelf. Wanneer in de toekomst mag je zelf bepalen, dit kan één, vijf of tien jaar verder zijn.
Je vertelt aan jezelf dat het goed met je gaat, waar je op dat moment bent en wat je doet. Vervolgens vertel je aan jezelf wat de belangrijkste dingen zijn die je hebt gedaan om zover te komen (en hoe je obstakels hebt overwonnen). Dit kun je verder uitwerken door jezelf af te vragen wat je bevalt aan de manier waarop je de obstakels hebt overwonnen en wat je liever meer of anders had gedaan. Je sluit de brief met een lief en wijs advies aan jezelf.
Als je hem klaar hebt lees je de brief voor jezelf nog eens hardop voor.
Kijk eens wat je hierin opvalt en hoe het voor je is om dit te schrijven en te lezen.
Bekijk de toekomst die je voor jezelf geschetst hebt en geef op een schaal van 0 - 10 in hoeverre je deze toekomst al voor jezelf gerealiseerd hebt. Wat zou het kleinste stapje kunnen zijn om een stukje dichter bij deze ideale toekomst te komen?